Videoportrete: Artiști contemporani

Selecție video: Nora Iuga - fragmente din operă (poezie, roman și film), prezentare și interviuri

foto: revista CULTURA

 Nora Iuga s-a născut la București în 1931 și a copilărit în Sibiu. Părinții erau artiști și încă din copilărie a călătorit în marile capitale europene. A rămas totuși în România, împreună cu familia, și după război, când comuniștii au venit la putere și au impus un regim opus tuturor micilor și marilor libertăți cu care Nora a fost crescută de mică. Elemente din biografia sa sunt prinse în filmul documentar „De ce mă cheamă Nora, când cerul meu e senin”, nominalizat la Premiile Gopo în 2024.



video: Interviu cu Nora Iuga: „E un miracol ce mi se întâmplă de când a apărut acest film”
vezi și interviul on-topic din Revista CULTURA

„Nu mi-am imaginat că o să devin peste noapte actriță, adică exact ceea ce mi-am dorit o viață întreagă. Nu am renunțat niciodată la ideea asta, practic mi-am jucat rolul trăind. Îmi place foarte tare viața și totdeauna am fost un om fericit.” (Nora Iuga)
Pe numele real Eleonora Almosino (după căsătorie), Nora Iuga a studiat Filologie, specializarea Germanistică, la Universitatea din București, unde a obținut o licență în 1953. I-a avut ca profesori pe Tudor Vianu și George Călinescu. A fost profesoară și ziaristă la ziare de limba germană. Din 1971 este membră a Uniunii Scriitorilor din România și membră PEN-Club și este inițiatoarea Cenaclului Uniunii Scriitorilor „Gellu Naum”. Totodată, s-a impus ca traducător din germană și suedeză.

Vezi profilul autoarei, note critice și bibliografie selectivă pe platforma 5 minute - Audioshowroom-ul de literatură

interviu la TVR (în emisiunea Mic dejun cu un campion)


Video realizat de MNLR


Interviu biografic realizat de Agerpres
video realizat de Casa de Pariuri Literare: „Nino al meu”

vizită la fotograf

Lectură de autor din romanul Hipodrom (producție video: Editura Polirom, unde a apărut romanul)

Înregistrare din Mediateca Uniunii Scriitorilor




Nora Iuga: Îmi plac și defectele mele - o producție video Happy Fish

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Tudor Vianu în înregistrări video de arhivă

Șerban Foarță în interviuri, prezentări și recital

Video: Interviuri și dialoguri cu Petronela Rotar (autori contemporani)

Ion Cristoiu în interviuri și dialoguri despre opera sa de scriitor

Video portret: Simona Popescu în interviuri și prezentări

Videoportret: Dan Lungu

Naruto by Masashi Kishimito

Andreea Răsuceanu în interviuri și prezentări

Monumente de arhitectura: cladiri moderne

Wansait